„Стихотворението на Ламя“ или как силата на изкуството облекчава страданието


 

„Стихотворението на Ламя“ е анимационен филм се съсредоточава около сирийско момиче-бежанка на име Ламя, което черпи сила от стиховете на древния поет Руми, след като насилието я принуждава да избяга от страната си. Филмът наскоро беше пуснат дигитално в САЩ приблизително около годишнината от 12-годишното въстание в Сирия и след масивните земетресения, които удариха Турция и Сирия, пише списание „Variety“.

Филмът започва в Алепо, Сирия през 2016 г. време на войната срещу бунтуващите райони. Битката е към своя край, както се вижда от руските въздушни удари, които се случиха през онази година. Части от града са в руини, но все още живеят цивилни в района, от тях са младата Ламя (Мили Дейвис) и нейната майка (Ая Брин), докато баща й е загинал в боевете.

Училищата не работят. Ламя понякога е посещавана от пътуващ професор, г-н Хамадани (Раул Бханеджа). Той възлага домашни, за да учат децата. Носи им книги, и понеже Ламя е ненаситен читател, той й подари книга от собствената си библиотека – колекция от поета и учител Джалал ал-Дин Руми, а книгата се превърне във вълшебна врата към срещата с поета.

Ламя щеше да умира при въздушен удар. Майка й решава, че трябва да напуснат града и те стават сред многото бежанци на Алепо. От тук започва интересната кръстосана структура на филма. От живота на Ламя, филмът се връща стотици години назад към историята на Руми (Мена Масуд). Подобно на Ламя и нейната майка, Руми и баща му бягат от насилието. Те се опитват да изпреварят монголите, които са ги прогонили от дома им, пише Майкъл Пауъл.

Художествена плитка от две различни времена в 90 минути. Красиво показва силата на словото. Деликатно отразява ужасите на войната, опасностите пред които са изправени бягащите се от нея хора, когато се попадат в ръцете на трафиканти, когато лодката им се разбива в морето и те загинат или губят някой от близките си. Плитка от тъга и надежда, а музика на Кристофър Уилис създава вълшебната атмосфера в филма. 

 „Lamya’s Poem” е режисиран от Алекс Кронемер и продуциран от Сам Кади, сирийски актьор и режисьор, базиран в Лос Анджелис, режисьор на игралния филм „Гражданинът“ 2012, документалния филм „Малкият Ганди” 2016, който се фокусира върху живота и смъртта на младия сирийски активист за мир Гият Матар.

Кади сподели с „Variety“ как „Стихотворението на Ламя“ отразява продължаващото тежко положение на сирийския народ, и как Холивуд може да помогне.

-Войната в Сирия бушува от 12 години и, сякаш това не беше достатъчно, страната ви наскоро беше ударена и от смъртоносни земетресения. Как „Стихотворението на Ламя“ се връзва с всичко това?

-Трудно е да се повярва, че след 12 години страдание и над половин милион души, убити в Сирия и милиони разселени, се оказваме изправени пред земетресение от 7,8 и имаме близо 6000 жертви заради земетресението. Така че, ако гледам филма - който определено е направен много преди земетресението - продължавам да си мисля, че е вдъхновен от цитат на Руми: "Раната е мястото, където светлината влиза в теб." Наистина се опитахме да направим красив филм за преодоляването, за вярата, за намирането на частица надежда в тази задушаваща реалност, в която живеем.

Изглежда иронично, че международната съпричастност след земетресението ускори регионалното сближаване с Асад. След бедствието арабски страни като Саудитска Арабия доставиха помощ на контролираната от правителството част на Сирия, заедно с традиционните поддръжници на Асад, Русия и Иран. Сирийското правителство изглежда печели от това.

Мисля, че един от най-лошите аспекти на това, което току-що се случи е как тази огромна човешка криза се политизира, за да се нормализират отново отношенията с Асад. За съжаление международната общност настоява в тази посока, като си мисли, че: „О, в момента имаме криза. Това е добър повод да върнем нещата в правилния път“. Сега ще използваме земетресение, за да започнем куп срещи, за да нормализираме връзките и да доставим почти 10 пъти повече помощ на Асад срещу Северна Сирия, където всъщност живеят повечето от засегнатите хора. Сякаш те не  разбират, че Асад е човек, който е убил над половин милион от хората.

-“Lamya’s Poem” беше издаден в Близкия изток и други части на света. Сега излиза в САЩ. Как мислите, че може да помогне за излекуване на раните на сирийския народ, където и да се намира?

-Нашите политици ни провалиха много. Затова този филм е толкова уникален и толкова актуален. Руми беше бежанец, но вижте къде е той сега. Руми е най-обичаният поет в света. Той е най-продаваният поет в Съединените щати, където всъщност никога не е стъпвал. Това е заради мъдрите му думи, визията му - търсещият надежда и любов човек, какъвто е той. Мисля, че Руми направи толкова много хора способни да се възстановят и да намерят надежда и вярвам, че като сирийци, като бежанци изцяло, няма значение къде се намираме по света, ние ще успеем да преодолеем и ще се възстановяваме отново, но няма да забравим кой беше от правилната страна на историята и кой беше от грешната страна. Историята никога няма да ни подведе. Нашите политици са тези, които ни провалиха.

-Какво може да направи международната филмова общност, за да помогне?

-Искам да кажа нещо на продуцентите, режисьорите, хората, на които гледам в Холивуд: Нека поговорим за сирийския народ. Нека да правим филми като „Списъкът на Шиндлер“. Нека да правим филми, които всъщност могат да вдъхновят всички нас и могат да накарат други правителства и институции да свалят режима и да помогнат на сирийците. Вие сте нашите модели за подражание; вие сте хората, на които гледаме. Когато бях в Сирия, и бях малко дете, Гледах „E.T“ и се влюбих в Стивън Спилбърг. Гледах „Шофьор на такси“ и се влюбих в Скорсезе. Сега съм тук, в щатите, правя филми. Сбъдвам мечтата си. Давам глас на хората си, доколкото мога. Но в същото време имам нужда тези модели за подражание също да ни помогнат, защото заслужаваме това внимание. Убеден съм, че филми за тежкото положение на сирийския народ, ще имат успех, и те ще бъдат въздействащи и ще вдъхновят толкова много хора в крайна нужда. 

Трейлър

Маргиналия 31 март 2023

Коментари

Популярни публикации от този блог

Нова вълна от репресии и нарушения на човешките права в Иран

Първата афганистанска брейкдансърка и други бежанци и мигранти